یک وضعیت بهداشت روان مرموز و چالش برانگیز

مقدمه

اختلال دو قطبی نوعی بیماری بهداشت روانی است که باعث تغییرات شدید در روحیه و رفتار فرد می شود. این علائم می تواند شامل خلق و خوی بسیار بالا رفته به نام شیدایی باشد که به دنبال آن قسمت های غیر قابل پیش بینی افسردگی رخ می دهد.

اختلال دو قطبی نیز به طور معمول به عنوان بیماری دو قطبی شناخته می شود یا گاهی اوقات به عنوان افسردگی جنون شناخته می شود. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی مدیریت امور روزمره ، در مدرسه یا محل كار یا حتی حفظ روابط خود با افراد را چالش برانگیز می دانند.

در حال حاضر ، هیچ درمان قطعی ندارد ، اما گزینه های درمانی زیادی وجود دارد.

این بیماری همچنین باعث می شود که افراد دچار نوسانات شدید خلقی از جمله افزایش احساسی (شیدایی یا هیپومانیا) و پایین آمدن (افسردگی) در فرکانس های تصادفی شوند.

سو mis استفاده از مواد مخدر و الکل گاهی اوقات می تواند منجر به شرایط بدتر شود که علائم را بیشتر می کند. وقتی افراد افسرده می شوند ، غمگین یا ناامید می شوند و در بیشتر فعالیت ها علاقه یا لذت خود را از دست می دهند.

گاهی اوقات خلق و خوی فرد مبتلا به مانیا یا هیپومانیا تغییر می یابد (شدیدتر از شیدایی) ، این باعث می شود كه سرخوشی داشته باشند ، پر از انرژی یا در برخی مواقع به طور غیرمعمول تحریک پذیر است.

این تغییرات خلقی می تواند چندین منطقه از زندگی عادی را تحت تأثیر قرار دهد. مانند خواب ، انرژی ، فعالیت ، قضاوت ، رفتار و توانایی تفکر واضح. بیشتر افراد مبتلا به این اختلال از علائم افسردگی نسبت به علائم دیوانه یا هیپومانیک رنج می برند.

 اختلال دوقطبی چیست

این بیماری می تواند عملکرد زندگی عادی روزمره را مختل کند و یک بیماری مادام العمر است. اما با استفاده از داروها و مشاوره روانشناختی (روان درمانی) قابل درمان است.

چرا اختلال دو قطبی اتفاق می افتد؟

دلایل و دلایل دقیق این بیماری مشخص نیست. عوامل مختلفی ممکن است در این امر دخیل باشند. برخی از این عوامل در زیر ذکر شده است.

ژنتیک

اختلال دو قطبی در میان افرادی که خویشاوند نزدیک مانند خواهر و برادر یا پدر و مادری دارند که تحت این شرایط قرار دارند کاملاً شایع است. برخی از محققان بر این باورند که ژن ها ممکن است از فردی به فرد دیگر نیز منتقل شوند.

آنها هنوز هم این جنبه را مطالعه می کنند و بنابراین ممکن است زمان لازم باشد تا تأیید شود که ژن ها در ایجاد این اختلال چه نقشی دارند.

] به نظر می رسد افرادی که تحت این شرایط قرار گرفته اند برخی تغییرات فیزیکی در مغز خود دارند. اهمیت این تغییرات روشن نیست اما ممکن است به درک بهتر این وضعیت در آینده کمک کند.

دانشمندان هنوز در حال مطالعه و تحقیق در مورد چگونگی اختلافات بیولوژیکی می توانند باعث بروز اختلال دو قطبی شوند.

عوامل خطر

موارد خاصی وجود دارد عوامل خطر که خطر ابتلا به این اختلال را افزایش می دهد یا ممکن است گاهی اوقات به عنوان محرک ابتلا به آن عمل کند. برخی از عوامل مانند ژن ها ، دوره های استرس شدید مانند مرگ یکی از عزیزان یا برخی از حوادث آسیب زا می توانند علائمی را به وجود آورند که منجر به این بیماری شود. .

انواع مختلف اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی I (شیدایی یا یک قسمت مختلط)

این فرم افسردگی است و حداقل با یک قسمت جنون یا قسمت مختلط مشخص می شود. همچنین حداقل شامل یک دوره افسردگی است. این نوع اختلال برای جلوگیری از آسیب رساندن به خود یا دیگران نیاز به بستری فوری در بیمارستان دارد.

این بیماری وقتی تشخیص داده می شود که دوره های شیدایی حداقل برای هفت روز یا بیشتر ادامه داشته باشد و با ویژگی های روان پریشی همراه باشد. فرد ممکن است از بسیاری از دوره های شیدایی همراه با برخی از ویژگی های افسردگی رنج ببرد.

اختلال دو قطبی II (هایپومانیا و افسردگی)

در این نوع اختلال ، فرد دوره های شیدایی کامل را تجربه نمی کند. این شامل دوره های هیپومانیا و افسردگی شدید است. این اختلال شامل دوره های مکرر افسردگی اساسی و هیپومانیا است که نوع خفیف تری از شیدایی است.

فقط افرادی که حداقل یک دوره هیپومانیک و یک دوره افسردگی اساسی را در طول زندگی خود تجربه کرده اند ، می توانند در گروه اختلالات دو قطبی قرار بگیرند. [19659015] سیکلوتیمیا (هیپومانیا و افسردگی خفیف)

این یک نوع خفیف تر از اختلال دوقطبی است که متشکل از نوسانات خلقی دوره ای است و شدت علائم نسبت به سایر اشکال کامل کم است. پستی و بلندی ها به قدری شدید نیستند که بتوانند به عنوان شیدایی یا افسردگی اساسی در این مورد شناخته شوند.

این وضعیت معمولاً در مرحله نوجوانی جوانان رخ می دهد. به نظر می رسد بیشتر افراد مبتلا به اختلال سیکلوتایمیک حتی اگر گاهی اوقات بدخلقی یا دشوار باشند نیز طبیعی است.

از این رو افراد ممکن است به دنبال درمان نباشند و در صورت عدم کنترل این وضعیت ممکن است به خطر ابتلا به اختلال دو قطبی منجر شود.

سریع الگوی دوچرخه سواری

در الگوی "دوچرخه سواری سریع" اختلال دوقطبی ، فرد می تواند در طی یک سال چهار دوره یا بیشتر تحت تأثیر قرار گیرد. قسمت ها حداقل چند روز طول می کشد تا به عنوان اپیزودهای مجزا در نظر گرفته شوند. الگویی از دوچرخه سواری سریع می تواند در هر زمان در طول دوره بیماری اتفاق بیفتد.

ممکن است گاهی اوقات در مراحل بعدی در طول عمر بیماری ایجاد شود. دوچرخه سواری سریع بیشتر از مردان روی زنان تأثیر می گذارد و خطر افسردگی شدید را افزایش می دهد یا حتی گاهی اوقات منجر به خودکشی می شود.

برخی ادعا می کنند که داروهای ضد افسردگی ممکن است دوره های طولانی مدت دوچرخه سواری سریع را تحریک کنند ، اما این داده ها هنوز در دست مطالعه است.

علائم اختلال دو قطبی

طبق انجمن بین المللی دو قطبی ، علائم می تواند در افراد متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است همزمان و یا با سرعت زیاد پشت سر هم پستی و بلندی را تجربه کنند در حالی که برای دیگران ممکن است چندین ماه یا چند سال ادامه داشته باشد.

 علائم اختلال دو قطبی

علائم شیدایی یا هیپومانیا

شیدایی علائم شدیدتری است و هر دو مربوط به خلق و خوی بالا می رود. برخی از علائم در زیر آورده شده است.

  • قضاوت ضعیف
  • كمبود خواب اما احساس خستگی
  • احساس حواس پرتی یا بی حوصلگی
  • در كار یا مدرسه عملکرد خوبی ندارید
  • احساس توانایی انجام هر کاری
  • ] رفتار مخاطره آمیز
  • احساس سرخوشی ، داشتن افکار مسابقه ای ، اعتماد به نفس بالا ، عزت نفس و اهمیت خود
  • سریع صحبت کردن
  • انکار اینکه چیزی اشتباه است

علائم افسردگی

  • اندوه و احساس شدید ناامید
  • بی خوابی و مشکلات خواب
  • اضطراب در مورد مسائل جزئی
  • خستگی ، خستگی
  • مشکل در تمرکز و یادآوری
  • تحریک پذیری
  • خوردن کم و بیش خوردن
  • احساس گناه

چگونه می تواند زندگی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار دهید؟

اگر این بیماری درمان نشود می تواند مشکلات جدی ایجاد کند یا منجر به چندین منطقه از زندگی شود. برخی از چالش های رایج عبارتند از: تغییرات خلقی و وحشتناک و تغییرات رفتاری

  • عملکرد ضعیف در محل کار یا تحصیل
  • اختلالات اضطرابی
  • ADHD (اختلال نقص توجه / بیش فعالی)
  • اختلالات خوردن
  • بهداشت ضعیف
  • مشکلات بهداشت جسمی ، مانند بیماری های قلبی ، سردرد ، چاقی یا مشکلات تیروئیدی
  • درمان اختلال دو قطبی

    توصیه می شود در صورت مشاهده علائم در بین افراد شناخته شده ، از آنها کمک بگیرید. بی توجهی به مسئله راه حلی نیست زیرا فقط می تواند اوضاع را بدتر کند.

     درمان اختلال دو قطبی

    از این رو ، تشخیص مشکل و شروع درمان در مراحل اولیه بسیار ضروری است. برای جلوگیری از عوارض بعدی افراد مبتلا به شیدایی و هیپومانیا می توانند مخرب شوند و حتی ممکن است به افراد اطراف خود آسیب برسانند.

    این به یک درمان طولانی مدت نیاز دارد ، زیرا یک بیماری مزمن و عود کننده است. پزشکان بسته به آزمایشات و علائم می توانند داروی مناسب را پیشنهاد دهند. روان درمانی نیز بخشی از درمان است.

    ادامه درمان برای جلوگیری از بروز قسمت های جدید و همچنین عاری از علائم ضروری است. معمولاً دارو به تنهایی کافی نیست. این شامل ترکیبی از دارو ، درمان ، تغییر سبک زندگی و حمایت اجتماعی است.

    نتیجه گیری

    حدود 60 میلیون نفر در سراسر جهان از این بیماری رنج می برند. حفظ سبک زندگی سالم و دوری از مصرف مواد مخدر و سو alcohol مصرف الکل بسیار مهم است.

    انجام ورزش منظم و تناسب اندام نیز راهی عالی برای تحرک و تناسب اندام است. مصرف مکمل های بهداشتی خوب ، خوردن میوه و سبزیجات تازه نیز برای سلامتی مفید است.

    زندگی پراسترس کمتری داشته و همراه با سلامت جسمی از سلامت روان نیز مراقبت کنید. دنبال یک سرگرمی خوب یا گوش دادن به موسیقی آرامش بخش با استفاده از هدفون ( سیستم موسیقی / ) ایده خوبی برای استراحت است.

    رژیم مناسب و متعادل برای بدن سالم و بدن ضروری است. یک ذهن سالم یادگیری بیشتر در مورد اختلال دو قطبی و توجه دقیق به علائم هشدار دهنده مهم است.

    افرادی که از داروها استفاده می کنند باید به مصرف آن ادامه دهند و همچنین توصیه های پزشک را دنبال کنند. بیایید با هم به مبارزه با این بیماری بپردازیم و از افرادی که از این وضعیت بهداشت روان به چالش کشیده می شوند حمایت کنیم. اگر کسی از علائم این بیماری رنج می برد ، لطفاً برای هر گونه اطلاعات به روز شده ، رهنمودها ، درمان و راه حل ها ، با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید.