روش های افزایش امنیت پیج اینستاگرام

در ابتدای این بخش معروف ترین روش امنیت پیج یعنی تایید دو مرحله ای را به طور کامل مورد بررسی قرار داده ایم.

روش های افزایش امنیت اینستاگرام

اگر نمی خواهید عکس ها و محتواهایتان به صورت عمومی در دسترس همگان باشد، می توانید پروفایل خود را خصوصی یا private کنید. با خصوصی کردن صفحه محتوای شما صرفا به کسانی که خودتان انتخاب کرده اید یعنی: فالورهای شما که شامل دوستان و آشنایانتان هستند نشان داده می شود. برای خصوصی کردن صفحه ی اینستاگرامی مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به صفحه ی خانه ی اینستاگرام خود بروید.
  2. بر روی سه خط بالای صفحه بزنید.
  3. در منوی باز شده بر روی setting بزنید.
  4. در منوی باز شده بر روی مورد privacy بزنید.
  5. در صفحه ی باز شده زیر بخش connections اولین مورد account privacy وجود دارد. روبروی آن با رنگ کمرنگ وضعیت فعلی شما نوشته شده است که یا:
  6. public است و یا private.

وضعیت فعلی خود را به private تغییر دهید. حال تنها دوستان و آشنایان شما می توانند محتوایتان را ببینید. این اولین گام در راه امنیت اینستاگرام است.

ذکر یک نکته ی مهم در اینجا لازم است و آن اینکه تنها حساب های اینستاگرامی معمولی می توانند وضعیت خود را به عمومی یا خصوصی تغییر دهند. بدین معنی که مراحل نوشته شده برای حساب های بیزینسی وجود ندارد و محتوای آنها به صورت پیشفرض در دسترس همگان است. یعنی اگر بخواهید یک حساب بیزینسی را به حالت خصوصی دربیاورید ابتدا باید آن را به حالت شخصی تبدیل کنید. چرا که با طی کردن مراحل مشابه به یک پیغام خطا از طرف اینستاگرام مواجه می شوید. دراین پیام گفته می شود که حساب های بیزینسی قابل تغییر به حالت خصوصی نیستند:

 تبدیل حساب بیزینسی به حساب شخصی

در حساب بیزینسی خود مراحل زیر را طی کنید:

  1. در صفحه اصلی خانه ی خود بر روی سه خط بزنید.
  2. وارد تنظیمات setting شوید.(در منوی باز شده دکمه ی پایین صفحه را بزنید)
  3. در منوی باز شده بر روی account بزنید.
  4. صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید. در پاین صفحه نوشته ی آبی رنگی وجود دارد با این مضمون: تبدیل به حساب شخصی یا switch to personal account .
    شما می توانید این قسمت را به صورت جامع تر در مطلب جدیدترین راهنمای بیزینس پروفایل اینستاگرام بخوانید.
تبدیل حساب بیزینسی به حساب شخصی جهت افزایش امنیت

البته اگر پیج بیزینسی شما فعالیت جدی در حوزه ی کسب و کار دارد تبدیل آن به صفحه ی شخصی به هیج وجه توصیه نمی شود. امنیت اینستاگرام برای پیج های بیزینسی با روش های دیگری تامین می شود. 

 

2) افراد ناشناس را آنفالو کنید!

شما یک صفحه ی اینستاگرام راه انداخته اید و به فالور نیاز دارید و این بسیار طبیعی است. پس شروع به فالو کردن افرادی می کنید که ممکن آنها را هرگز نشناسید به این امید که آنها نیز شما را فالو کنند(یا به اصطلاح اینستاگرم فالو بک بدهند). به هر حال بعد از مدتی، علی الخصوص اگر شمار این افراد از اندازه خارج باشد، شروع به دریافت پیام های نامناسب در دایرکت و یا کامنت های نامربوط در پای پست هایتان می کنید. پرواضح است که اینگونه افراد در واقع هیچ تعامل واقعی با پست های شما ندارند و در چنین شرایطی کم کم حس ناامنی در خصوص آنها به سراغ شما می آید.در این صورت حتی اگر صفحه ی شما خصوصی باشد از دست این افراد در امان نیستید چرا که به هر حال جز فالورهای شما هستند.

چاره ی کار ساده است. برای حفظ امنیت اینستاگرام خود این افراد را بلاک یا block کنید. همچنین می توانید آنها را بدون بلاک کردن از بین فالورهایتان حذف کنید. اینستاگرام در این رابطه پیغامی برای آنها صادر نمی کند. برای این کار به صفحه ی خانه ی خود بروید:

  1. بر روی followers یا دنبال کنندگان بزنید.
  2. لیست ظاهر شده فالورهای فعلی شما را نشان میدهد. روبروی اسم هر شخص دکمه ی remove مشاهده می شود. با زدن بر روی آن یک پیغام از شما می پرسد که مطمئن هستید؟ و همچنین می گوید که فالور مربوطه از این موضوع  که در حال حذف اون هستید مطلع نخواهد شد.
  3. با زدن بر روی دکمه ی ok  شخص مورد نظر از بین فالورهای شما حذف می شود.

البته به جز این مورد یک راه مطمئن تر برای حذف فالور از لیست فالورها و فالویینگ ها(اگر شما هم او را دنبال کرده باشید) وجود دارد:

  1. به صفحه ی پروفایل شخص مورد نظر بروید.
  2. بر روی سه نقطه ی بالای صفحه(سمت راست) بزنید.
  3. در پاپ آپ ظاهر شده بر روی block بزنید.

در این حالت شخص مورد نظر ممکن است با کمی جستجو متوجه بلاک بودنش بشود. برای رفع این مشکل بعد از بلاک کردن بلافاصله او را آنبلاک کنید. دکمه ی unblock  به رنگ آبی بلافاصله بعد از بلاک کردن روی صفحه ظاهر می شود. البته دقت کنید که اگر صفحه ی شخص خصوصی باشد بعد از آنبلاک بایددرخواست فالو را مجددا ارسال کنید.

با روش بلاک و آنبلاک شخص به طور همزمان از فهرست فالورها و فالویینگ های شما حذف می شود. توصیه می شود برای امنیت اینستاگرام افراد مشکوک را با روش های گفته شده حذف کنید.

بهبود امنیت پیج در اینستاگرام
افزایش

3) اطلاعات پروفایل اینستاگرام خود را خصوصی کنید

بایوی اینستاگرام محل مناسبی برای معرفی اشخاص است. توصیه ی این است در راه برقراری امنیت اینستاگرام اطلاعات خیلی خصوصی خود را در این بخش به اشتراک نگذارید. از طریق دکمه ی edit profile در صفحه ی اصلیتان به بایوی اینستاگرام دسترسی دارید. در این بخش هیچگونه اطلاعات خصوصی و یا اطلاعاتی که ممکن است علیه شما استفاده شود، به کار نبرید. بدیهی است که کمیت و کیفیت این اطلاعات برای هر شخص منحصر بفرد است.

در کنار این مورد برای امنیت بیشتر در اینستاگرام وضعیت فعالیت خودتان را مخفی کنید. از این مورد بعنوان activity status یاد می شود. برای رسیدن به تنظیمات این بخش بعد از رفتن به بخش setting و رفتن به بخش security ذیل بخش interactions (که اولین بخش است) گزینه ی activity status را بزنید. در صفحه ی باز شده می توانید وضعیت خود را با کشیدن دکمه ی مربوطه به سمت چپ یا راست تغییر دهید:

با اینکار مشخص نمی شود که چه زمان هایی آنلاین بودید.این کار به لحاظ حفظ امنیت شما در اینستاگرام لازم است.

4) مکان خود را به طور دقیق افشا نکنید

گام مهم دیگری که در بحث امنیت اینستاگرام مطرح است؛  این است که خدمات سرویس مکان برای اینستاگرام شما غیرفعال باشد. بدیهی است که مشخص بودن مکان دقیق شما صرفا یک اطلاعات خوب برای هکرهاست تا به این وسیله امنیت شما را تهدید کنند. حتما در همین فضا داستان هایی از این دست شنیده اید که افشای دقیق مکان در اینستاگرام چه خطراتی برای افراد پیش آورده است.

تصور کنید شما به طور دقیق در صفحه ی اینستاگرامتان محل زندگی خود را مشخص کرده اید. در پست یا استوری دیگری که کماکان مکان خود را مشخص کرده اید عکسی از تعطیلات خود و خانواده تان منتشر می کنید. یک مجرم اینترنتی نه چندان حرفه ای نیز متوجه می شود که شما در حال حاضر در منزل نیستید. چه فرصتی بهتر از این؟ و چه بسیار افرادی که با همین روند بعد از برگشت با خانه ای دزد زده مواجه شدند! فراموش نکنید هنگامیکه موضوع امنیت اینستاگرام است، صرفا بحث امنیت در اپلکیشن اینستاگرام نیست چرا که در نهایت همه ی کاربران اینستاگرام اعم از کاربر ساده و هکرها افراد حقیقی بوده و در دنیای واقعی حضور دارند.

پس فراموش نکنید در زمان به اشتراک گذاشتن یک پست،‌سرویس مکان یابی گوشی خود را از بخش تنظیمات گوشی خاموش کنید. از امکان your location اینستاگرام نیز حتی الامکان استفاده نکنید و حداقل مکان خود را با جزئیات و به طور دقیق مشخص نکنید. اگر بعد از مشخص کردن مکان خود تصمیم داشتید آن را حذف کنید طبق مسیر زیر حرکت کنید:

  1. به پست مورد نظر خود بروید و سه نقطه ی بالای پست را بزنید.
  2. در منوی باز شده روی ویرایش یا edit  بزنید.
  3. با باز شدن فضای ادیت بر روی لوکیشن در بالای پست که به رنگ آبیست بزنید.
  4. صفحه ی انتخاب لوکیشن باز می شود که کافیست ضربدر آن را بزنید. با این کار مکان مشخص شده حذف می شود.
  5. تیک آبی رنگ را بزنید تا تغییرات اعمال شود.

البته بنا بر علاج واقعه قبل از وقوع است. پس سعی کنید موارد گفته شده را بهنگام بارگذاری پست رعایت کنید.

5) اجازه ندهید افراد ناشناس شما را بر روی تصاویرشان تگ کنند

تصور کنید با دوستان خود عکسی انداخته اید که تمایل ندارید به صورت عمومی منتشر شود. اما دوست شما تصمیم میگیرد عکس را منتشر کرده و شما را روی تصویر تگ کند. ممکن است دوست شما به امنیت در اینستاگرام اعتقادی نداشته و  زمان و مکان تمامی موارد را نیز به وضوح مشخص کند. از آنجا که شما نیز بخشی از آن عکس هستید پس اطلاعات شما نیز در معرض خطر است. البته وضعیت زمانی بغرنج تر می شود که شخص منتشر کننده ی عکس دوست شما هم نباشد. در چنین حالتی اگر می خواهید کسی نتواند شما را بر روی هیچ عکسی تگ کند کافیست به منوی تنظیمات رفته و از آنجا بر روی privacy بزنید. گزینه ی سوم در بخش interaction گزینه ی mention با علامت @ است. آن را باز کنید و تنظیمات آن را به دلخواه تغییر دهید.
برای تشخیص پیج فیک از پیج های واقعی این جا را کلیک کنید.

روش های بهبود امنیت اینستاگرام

6) استوری هایتان را از دید برخی از افراد مخفی کنید

برای امنیت اینستاگرام علاوه بر مخفی کردن مکان خودتان در پست ها، برای استوری خود نیز حساسیت صرف کنید. مخفی کردن یا هاید کردن افراد بخصوص در استوری اینستاگرام بسیار ساده است. این چند قدم ساده را طی کنید:

  1. به پروفایل خود بروید.
  2. بخش privacy  و بعد از آن ذیل بخش interaction گزینه ی story را انتخاب کنید.
  3. در صفحه ی باز شده در بخش hide story from (یا مخفی کردن استوری از) بر روی کلمه ی person بزنید.
  4. لیست فالورها پیش روی شما ظاهر می شود. با انتخاب موارد مورد نظر استوری های خود را از این افراد مخفی کنید. بدیهی است که این تنظیمات هر زمان قابل تغییر است.

تنها یک نکته را مورد نظر داشته باشید: اگر پیشتر از این استوری های قبلی خود را هایلایت کرده باشید،‌در صورتیکه یک شخص را در حال حاضر از استوری هاید کنید، هایلایت های قبلی نیز برای وی قابل مشاهده نیست. البته ناگفته نماند که موضوع مشابه امنیت برای لایوهای اینستاگرامی نیز مطرح است.

7) دسترسی تمامی اپلیکیشن های متفرقه را قطع کنید

چه کسی است که از بالا رفتن عدد مربوط به فالورهایش خوشحال نشود؟ به همین علت افراد و اپلیکیشن های زیادی وجود دارند که قصد دارند یک شبه تعداد زیادی فالور به صورت رایگان یا با مبلغی نزدیک به رایگان به شما بدهند. البته: قبل از آن باید در اپلیکیشن آنها لاگین شوید، چرا که باید به حساب اینستاگرام شما دسترسی داشته باشند تا بتوانند فالورهای جدید و واقعی! را به آن تزریق کنند.

شما با همین مرحله ی به ظاهر معصومانه امنیت اینستاگرام خود را به خطر بزرگی انداختید. چه تضمینی وجود دارد که این افراد و اپلیکیشن ها از رمز و اطلاعات شما سواستفاده نکنند؟ با اینکار شما امنیت اینستاگرام خود را با تعدادی فالور غیرواقعی معاوضه کردید. آسیب حاصل از فالورهای واقعی اگر برایتان مهم نباشد، مطمئن هستیم که امنیت اطلاعاتتان مهم هستند. پس اگر در حال حاضر در حال استفاده از این برنامه ها هستید و یا قصد آن را داشتید هر چه سریعتر دسترسی برنامه ها را به حساب کاربری خود قطع کنید. بهتر آن است که پسورد جدیدی نیز انتخاب کنید.

8) اهراز هویت دو مرحله ای یا two factor authentication  مهمترین فاکتور امنیت اینستاگرام

 تصمیم گرفتیم این موضوع را تحت عنوان جداگانه ای بررسی کنیم اما بدانید که این مورد نیز در ادامه ی راهکارهای افزایش امنیتی است که در بندهای قبلی آورده ایم. اهمیت امنیت در اینستاگرام به اندازه ای است که شغل جدیدی به نام متخصص امنیت در فضای اینستاگرام ایجاد کرد. حقیقت این است که متخصصین امنیت در اینستاگرام چیزی فراتر از کاری که در این مرحله معرفی می کنیم انجام نمی دهند. شاید بپرسید پس چرا افراد زیادی تصمیم میگیرند امنیت صفحه ی خود را به چنین شخصی بپردازند؟ پاسخ واضح است: اطلاعات کاربران اینستاگرام از امکانات آن کم است و افراد موقعیت شناس(بخوانید سودجو) از این مورد به نفع خود استفاده میکنند. در هر صورت فعال کردن اهراز هویت دو مرحله ای اینستاگرام به سادگی انجام می شود.

احراز هویت دو مرحله ای در امنیت اینستاگرام

two factor authentication  چیست؟

اهراز هویت دو مرحله ای یا two factor authentication یک لایه ی محافظتی بیشتر بر روی پیج اینستاگرامی شماست. اگر فرض را بر این بگذاریم که یک مجرم اینستاگرامی موفق به پیدا کردن پسورد شما شده است، تنها توانسته است یک مرحله از اهراز هویت را بگذارند. مرحله ی دوم اهراز یا تشخیص هویت اگر فعال باشد در این نقطه مانع کار هکر می شود.

اهراز هویت دو مرحله ای یا two factor authentication  یک کد یونیک یا یکتا، حساس به زمان و قابل دریافت در لحظه بر روی گوشی همراه است. همین موضوع باعث می شود که هکر ها هر چند که به پسورد شما دسترسی دارند، نتوانند به کدی که هر لحظه تغییر می کند دسترسی داشته باشد. (برای درک بهتر این کد به رمز های دوم پویا برای کارت های بانکی فکر کنید) .شما هر زمانی که بخواهید از هر دستگاهی وارد حساب اینستاگرام خود شوید، علاوه بر پسورد یا رمزعبور اصلی به این کد نیز نیاز خواهید داشت. البته فراموش نکنید رمز دو مرحله ای،‌اهمیت انتخاب یک پسورد قوی و مناسب را از میان برنمیدارد.

چگونه two factor authentication   را فعال کنیم؟

بعد از پایان این بند باید به شما تبریک بگوییم چرا که به یک متخصص امنیت تبدیل می شوید. برای فعال سازی رمز دو مرحله ای در گوشی های اندروید مراحل زیر را طی کنید:

  1. به پروفایل خود و بعد از آن به بخش تنظیمات بروید.
  2. مورد security را انتخاب کنید.
  3. در ذیل بخش login security گزینه ی two factor authentication  را انتخاب کنید.
  4. در صفحه ی باز شده همانطور که می بینید،‌بناست امنیت بیشتری به صفحه ی اینستاگرام خود اضافه کنید. می توانید توضیحات بیشتر در این خصوص را با زدن بر روی نوشته ی آبی رنگ یعنی learn more بخوانید.
  5. بر روی دکمه ی Get started یا شروع بزنید.
  6. برای فعالسازی این مرحله دو گزینه پیش روی شما قرار دارد.این گزینه ها ممکن است در گوشی های مختلف جابجا باشد. گزینه ی اول این است که می توانید از اپلیکیشن های اهراز هویت استفاده کنید. گزینه ی دوم این است که می توانید رمز دو مرحله ای را از طریق شماره ی تلفن مورد نظر خود دریافت کنید. گزینه ی اول پیشنهاد اینستاگرام است. ما اما هر دو گزینه را بررسی می کنیم. (اگر انتخاب شما گزینه ی اول است شماره 7 و اگر گزینه ی دوم است شماره 9 به بعد را بخوانید.)
  7. اگر انتخاب شما گزینه ی اول باشد کافیست دکمه ی جلوی گزینه ی اول را به سمت راست بکشید.با این کار از شما خواسته می شود که یک اپلیکیشن را از استور مربوط به سیستم عامل گوشی خود نصب کنید.

نکته ی مهم اینکه اینستاگرام از این مرحله به طور خودکار شما را به استور و به صفحه ی اپلیکیشن Duo Mobile هدایت می کند. برای کاربران اندروید، اگر نسخه ی اندروید گوشی شما کمتر از 9 باشد این پیغام را می بینید: گوشی شما از این نسخه پشتیبانی نمی کند. البته اندرویدهای بالاتر پیغام دیگری دریافت می کنند و آن این است که: این اپلیکیشن در کشور شما پشتیبانی نمی شود!در هر صورت اگر ساکن ایران نیستید و گوشی شما اندروید ورژن های جدیدتر است به مرحله 8 بروید.